OpenGL® Koordinatları Nedir?
OpenGL® koordinatları, sanal, üç boyutlu (3D) boşluk
içindeki belirli konumları gösteren sayısal değerlerdir. Bu değerler, aritmetik
ve cebirdeki matematiksel devlet desteğiyle iş kurmaaktivitelerde
bir grafik üzerinde çizilenlere benzer bireysel puanlardır. Bu sistem türünü
kullanarak, koordinatlar, üç noktanın her birinde bu belirli noktanın konumunu
gösteren üç farklı değerle tanımlanabilir. OpenGL® koordinatları genellikle
yukarı veya aşağı pozisyon olan “Y ekseni” boyunca gösterilir; bir noktanın
konumunu, ortanın soluna veya sağına dikte eden “X ekseni”; ve bir
görüntüleyicinin noktaya ne kadar yakın veya uzak olduğunu gösteren bir “Z
ekseni”.
OpenGL® koordinatlarının konumunu belirlemek için kullanılan
sistem, matematikteki denklem ve değerleri grafiklemek için kullanılana oldukça
benzemektedir. Bu sistemlerin tipik olarak iki yön ve değere, bir “X” ve “Y”
değerine sahip olmasına rağmen, OpenGL®'de kullanılan sistem, bir nesnenin 3D
uzayda nerede olduğunu belirlemek için üçüncü bir değere sahiptir. Bunlar
programcı tarafından, farklı OpenGL® koordinatlarını farklı noktalara atamak
için kullanılır, daha sonra programda nesneler oluşturmak için kullanılabilir.
OpenGL® koordinatlarının kullanımını öngörmek için basit bir
yol, matematikte kullanılan temel bir grafiği ele almaktır. Bu sistem türünde
yatay bir çizgi ve dikey bir çizgi veya bir X ekseni ve bir Y ekseni vardır. Bu
ikisi arasındaki kesişme noktası, tipik olarak X eksenini ve Y ekseni
üzerindeki ikinci gösterge konumunu temsil eden birinci sayı ile koordinat (0,
0) ile gösterilir.
OpenGL® koordinatları, benzer bir sistem kullanır ve
programdaki nesnelerin, bu eksenler boyunca mesafelere değerler atamasına izin
verir. Sayısal değerler daha sonra bir noktanın (0, 0) bu merkezi kesişme
noktasından mesafesini belirtmek için kullanılır. Negatif değerler eksenlerde
sola veya aşağıya doğru gösterirken pozitif değerler sağa veya kavşaktan yukarı
doğru pozisyonları temsil eder. Bu, (1, 1) noktasındaki bir noktanın, devlet desteği hayvancılıkmerkezi noktanın sağından bir birim ve ondan bir birim
olduğu anlamına gelir.
Bu iki eksene ek olarak, OpenGL® koordinatları da alanın
üçüncü boyutunu temsil eden bir Z ekseni kullanır. Temel olarak, bu değer, bir
noktanın, boşluk içindeki görünmez kameranın görüntüleme konumundan ne kadar
yakın ya da uzak olduğunu kontrol eder. Bu kamera, OpenGL® kullanılarak oluşturulan
sanal ortamda olsaydı bir görüntüleyiciyi temsil eder. Z-ekseni üzerindeki
pozitif bir değer, kameraya yakın olan bir nesneyi kesişme noktasından daha
fazla gösterir, diğer bir nokta ise, daha uzakta bulunan noktalar için negatif
bir sayıdır.
OpenGL® koordinatlarının tüm sistemi, bir kişinin sanal 3D
alanı içindeki bir noktanın kesin yerini göstermesine izin verir. Bu nedenle,
birisi, bir nokta (1, 2, 3) olan bir noktayı, merkez noktadan bir izleyiciye
doğru iki ünite ve üç üniteyi bir noktaya gösterebilir. Soldan bir birim, iki
birim yukarı ve izleyiciden merkezi noktadan bir birim olan bir (1, 2, -1)
ikinci bir nokta yaratılabilir. Bu iki nokta daha sonra 3B ortam içinde varolan
bir çizgi ile, daha fazla nokta ve çizgiler oluşturarak daha karmaşık şekiller
oluşturarak birleştirilebilir.
Yorumlar
Yorum Gönder